FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt16/06/2014

Skolfrågor

I ett brottmål är Emma åtalad för tillgrepp av fortskaffningsmedel. Hon har erkänt gärningen. Under huvudförhandlingen berättar Emma att hon även tagit en bilstereo ur en annan bil vid samma tillfälle. Inget mer sägs dock om bilstereon under huvudförhandligen. Emma döms av tingsrätten för tillgrepp av fortskaffningsmedel och stöld avseende bilstereon. Påföljden bestäms till en månads fängelse. Vid omröstningen ville två nämndemän döma till skyddstillsyn medan rättens ordförande och en nämndeman ville döma till fängelse.

Har domstolen gjort något processuellt fel?

Lawline svarar

Hej,

Lawline har som policy att ej besvara skolfrågor. Du finner svaret i din kurslitteratur.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare