Skolfråga/fordringar

Hej,

I 28 § SkbrL finns det en kvittningsmöjlighet för enkla fordringar (då 3 kap. SkbrL tillämpas analogt på dessa) och kvittning kan inte ske om två undantag är för handen. Det första säger att kvittning ej får ske om genfordran förvärvats efter den tid då överlåtelsen blev honom kunnig eller han fick skälig anledning till förmodan därom.

Det andra undantaget består av två kumulativa rekvisit som förhindrar kvittning. Kvittning får ej äga rum om genfordran förfallit efter överlåtelsen blivit gäldenären kunnig (sagda tid) och senare än huvudfordran. Båda dessa rekvisit måste vara för handen för att kvittning ej ska få äga rum och så länge gäldenären inte känner till överlåtelsen kan han alltså kvitta. Min fråga är nu om man ska kontrollera båda undantagen i 28 § och undersöka om de är tillämpliga när en fråga uppkommer? Om det kommer fram att första undantaget inte är tillämplig (alltså att kvittning kan ske) och märker att andra undantaget delvis är tillämplig och kvittning kan ske även med hjälp av andra undantaget, är båda undantagen accessoriska eller självständiga?

Lawline svarar

Hej! Din fråga har karaktären av en skolfråga. Vi på lawline har som policy att inte besvara dessa varför jag får hänvisa dig till relevant litteratur samt lagtextkommentarer.

Mattias VilhelmssonRådgivare