Skolfråga - värdet på enskild egendom

Hej!

har fått en klurig uppgift.

A & B är gifta och har ett barn.

I ett äktenskapsförord säger de att det de medför till äktenskapet vid ingåendet är enskild egendom.

Ett företag och en båt.

Värderingen på båten står med men inte värderingen på företaget, däremot står det vad företaget är värderat vid bodelning. - 250 000

Kan man då anta att företaget vid ingående inte var värt något?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Din fråga har karaktären av en skoluppgift och vi på Lawline har som policy att inte besvara skoluppgifter och därför skulle jag tipsa dig att du använder vår sökfunktion för att se om det finns liknande frågor som är besvarade. Annars, eftersom värdet på enskild egendom inte har någon betydelse vid bodelning mellan makar, eller andra rättsfrågor som gäller makar, har jag svårt att tro att värdet på företaget är väsentligt i detta fall.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare