Skolfråga - bevisbörda i våldtäktsmål

Hej, Jag behöver också hjälp med mitt gymnasiearbete och såg att min kompis fick det. Jag vill skriva ett lagförslag om omvänd bevisföring i gruppvåldtäkt. Vilka är då lagarna som tyder på att offret måste bevisa att det faktiskt skett en våldtäkt och inte tvärtom? För jag har läst att det är så i praktiken. Hur skulle jag kunna formulera mitt lagförslag lagstiftningsmässigt?

Tacksam för svar! /Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej!

Vilket intressant gymnasiearbete du har valt! Lawline har dock som policy att inte besvara skolfrågor. Jag vet inte under vilka omständigheter din vän fick hjälp med sitt gymnasiearbete.

Jag kan tipsa dig om att läsa om bevisbörda i brottmål, processrättsliga principer inom brottmål och fundera på vad syftet bakom reglerna och principerna är.

Med vänliga hälsningar,

Sarah SaajakariRådgivare