FrågaKÖPRÄTTÖvrigt19/06/2014

Skolfråga.

En privatperson har köpt en vuxen hund av en uppfödare. 2 dagar innan köpet har en veterinärbesiktning av hunden genomförts som uppger att hunden är fullt frisk och utan anmärkningar. Redan när köparen får hem hunden misstänker hen att något är fel, hunden är hängig, men köparen avvaktar med att uppsöka veterinär pga av karenstid i den nytecknade vetrerinärvårdsförsäkringen. Tre veckor efter köpet tar köparen hunden till veterinär och får sina farhågor besannade; hunden lider av ett antal kroniska åkommor (av allergisk karaktär) som måste ha funnits och varit kända vid köpet. Köparen kontaktar säljaren och vill häva köpet, säljaren vägrar. Vad kan köparen göra och hur skall hen gå tillväga? Hur ligger bevisbördan här då det finns ett veterinärbesiktningsintyg som anger att hunden var frisk vid tiden för köpet?

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Din fråga har karaktär av skoluppgift och Lawline har som policy att inte besvara skolfrågor. Återkom gärna om det förhåller sig på annat sätt.

Lawline RådgivareRådgivare