FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga05/02/2018

Skoldator stulen - måste eleven betala?

Hej! Min skoldator blev stulen i skolan och nu är jag skyldig att betala 6000kr I avtalet står det att eleven ska betala om något händer datorn och jag undrar om det är okej att göra ett avtal där det står att eleven blir skyldig att betala då jag är under 18.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand vill jag stadga att eftersom du är under 18 år blir det inte du som är ansvarig till att betala för om datorn blir stulen, utan dina vårdnadshavare som har ansvaret tills dess att du fyller 18 år.

Skollagen har en väldigt stark grundprincip om att är allt som har med undervisningen att göra ska vara kostnadsfritt. Vissa mindre obetydliga kost­nader som frukt osv är tillåtet.

Detta betyder att eleven erbjuds en lånedator ska vara ett erbjudande och ingen är tvungen att tacka ja. Vad jag vet ska vårdnadshavare behöva signera kontraktet för att det ska bli giltigt, eftersom det är vårdnadshavare som har ansvaret.

I sista hand kan jag säga att om du har en hemförsäkring kan denna täcka stölden om det visar sig att du blir skyldig att betala och du blir då 'bara' skyldig att betala självrisken.

Lycka till!

Maria MakdesiRådgivare