FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt04/12/2013

Skolas ansvar för vad som sker på lektioner

Hej. Min son blev hundbiten under en idrottslektion i en park i närheten av skolan i september 2013 och skolans personal samtalade med hundägaren men tog inga kontaktuppgifter. Jag undrar om det är möjligt att begära ett skadestånd, utöver ansvar för eventuell ärrbildning, från skolan på grund av bristande säkerhet eller någonting. Det är ju tack vare skolan som det inte går att kontakta hundägaren och dennes försäkringsbolag. Skolan ligger i Malmö, är privatägd och vederbörligt försäkrad.

Lawline svarar

Hej Per, och tack för din fråga!

Den lag som främst reglerar skadestånd i Sverige är skadeståndslagen (SkL). Det din son drabbats av är en personskada, och för att skolan ska bli ansvarig krävs att de på något sätt orsakat skadan genom oaktsamhet (SkL 2 kap 1 §). Det kan visserligen ha varit oaktsamt av skolan att inte ta kontaktuppgifter från hundägaren, men det i sig har inte varit bidragande till skadan. Något skadeståndsansvar enligt de allmänna reglerna i SkL föreligger alltså inte för skolan.

Det finns ytterligare en bestämmelse i SkL som skulle kunna vara tillämplig. Kommunen ska ersätta personskada som vållats genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet som kommunen svarar för (SkL 3 kap 2 §).

Eftersom kommunen ytterst svarar för skolverksamheten blir denna regel tillämplig även om det handlar om en privat skola. Generellt sett faller dock inte själva undervisningen under paragrafen, då det inte anses vara myndighetsutövning. I viss praxis har hävdats att eftersom skolplikt (som i sig är myndighetsutövning) föreligger kan även saker som händer under lektionstid täckas. Om din son går i grundskolan skulle det alltså kunna vara en möjlighet.

För att bestämmelsen i SkL 3 kap 2 § ska ge ersättning krävs också någon slags försummelse från skolans sida. Försummelse kan bland annat bestå i att man bryter mot föreskrifter som reglerar verksamheten. Skollagen (SkolL) 5 kap 3 § stadgar att utbildningen ska bedrivas i en skolmiljö som präglas av trygghet. Om skolan brustit i sitt ansvar att erbjuda eleven en trygg miljö och detta orsakat en skada, kan ersättning alltså bli aktuellt. Det får dock bli en bedömning i det enskilda fallet. Viktigt att poängtera är att skolans försummelse måste ha orsakat skadan, det räcker inte att försummelse föreligger. Det vill säga, skolans bristande trygghet måste ha varit orsaken till att din son blev hundbiten.

Om så är fallet och ansvar föreligger blir nästa fråga vilken ersättning som blir aktuell. Enligt SkL 5 kap 1 § kan din son få ersättning för sjukvårdskostnader, sveda och värk samt lyte eller stadigvarande men. Sveda och värk är ersättning för övergående problem och lyte och men syftar till att kompensera bestående problem (till exempel ärr). Båda ersätts enligt en tabell från Trafikskadenämnden.

Generellt sett är det svårt att få ut något skadestånd förutom för faktiska kostnader som uppkommit på grund av skadan och ärrbildning (som du troligen får från din sons försäkring). Mitt råd är därför att du pratar med skolan och ser vad deras försäkring täcker, det är mycket möjligt att du kan få ut eventuella sjukvårdskostnader och dylikt utan att gå skadeståndsvägen.

SkL hittar du https://lagen.nu/1972:207 och SkolL https://lagen.nu/2010:800.

Lycka till!

Hanna LundqvistRådgivare