Skolans tillsynsansvar

Hej, Mitt barn går i fjärde klass i en kommunal skola. Musikläraren skickar med ett dokument angående genomgången informationskurs för vård av musikinstrument. Man hänvisar till 2 kap. 1§ Skadeståndslagen. Dokumentet skall signeras och returneras. Jag tolkar detta som att skolan försöker friskriva sig ansvaret för skador. Min fråga är således vem som har ansvaret för mitt barn under skoltid och eventuella olyckor/skador som kan komma uppstå på exempelvis musikinstrument. Skall vårdnadshavare riskera skadestånd när skolan brister i tillsynen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Skadeståndslagen tillämpas, om inget annat är föreskrivet, i samband med att någon orsakar en skada på något eller någon. I ditt fall handlar det om en eventuell sakskada på musikinstrument. Utgångspunkten är att den som vållar en sakskada av vårdslöshet eller uppsåt, ska ersätta skadan (2 kap. 1 § skadeståndslagen). Ett barn, som är under arton år, ska endast i skälig omfattning ersätta skadan (2 kap. 4 §). Hänsyn ska bland annat tas till barnets ålder och utveckling, skadans art samt vilka eventuella försäkringar barnet har. Du som förälder (och vårdnadshavare) ansvarar för barnets sakskada om barnet orsakat skadan genom brott (3 kap. 5 §). Skadegörelse är ett brott (12 kap. 1 § brottsbalken).

Om jag går vidare till tillsynen av ett barn, är det du som vårdnadshavare som vanligtvis har ansvaret för att ha tillsyn av ditt barn (6 kap. 2 § föräldrabalken). Detta innebär att du ska förhindra att barnet orsakar skada och vidta förebyggande åtgärder. Men givetvis förväntas inte du som vårdnadshavare att ständigt övervaka ditt barn. Olyckor sker med barn och ofta kommer inget skadeståndsanspråk på tal. Som jag nämnde ovan, krävs åtminstone vårdslöshet, det vill säga behöver du vara mer slarvig än vad man kan kräva av en försiktig ”genomsnittsperson”. Inte desto mindre, ska vi även ta hänsyn till att barnets unga ålder. Men vad gäller då när du lämnat barnet på skolan? Jo, då övergår tillsynsansvaret på skolan och dess anställda. Om skolan brister i tillsynen, är det skolan som primärt ansvarar.

Jag skulle tolka dokumentet från musikläraren endast som en upplysning av vad som gäller. Skadeståndslagen hade gällt oavsett. Dessutom händer det att barn ofrivilligt åsamkar mindre skador i skolan och i normalfallet är det inget du belastas för som vårdnadshavare. Anses personalen ha brustit i tillsynsansvaret när barnet orsakar en skada, är det skolan som ansvarar. Om barnet däremot orsakar en skada som inte beror på bristande tillsyn, blir barnet ensamt ansvarigt för skadan. Min rekommendation är att du berättar för ditt barn om vikten av att vara försiktig med instrumenten.

Vänliga hälsningar,

Katarina AnderssonRådgivare