Skilsmässa med spansk man, domsrätt

Hej, Jag är gift med en Spansk man i Spanien men nu bor vi i Sverige. Vilka regler gäller om vi ska skiljas?

Lawline svarar

Hej,
tack att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Genom den s.k. Bryssel II-förordningen regleras vilka länder som har domsrätt i mål rörande skilsmässa. Förordningen gäller inom EU, förutom Danmark. Enligt Bryssel II artikel 3 kan du ansöka om skilsmässa i landet där du/ni har hemvist. Det finns andra behörighetsgrunder, men detta är huvudregeln.

Det sagda innebär att ni kan skilja er i Sverige enligt svenska regler.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare