Skilsmässa för svenska medborgare bosatta utomlands

jag och min man är Svenska men har bott i England sedan 2011. Vi har ett hus som vi hyr ut i Sverige. kan vi skiljas i Sverige och vart skickar jag i sådana fall papperna, har försökt online men det fungerade inte. Min man vill inte skiljas.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Eftersom du och din man är svenska medborgare så kan målet om äktenskapsskillnad tas upp i en svensk domstol. Eftersom ingen av er är folkbokförd i Sverige ska du skicka ansökan till Stockholms tingsrätt. Blankett för ansökan hittar du på Sveriges domstolars hemsida.

Hoppas att detta gav svar på din fråga!

Mvh

Lisa AnderssonRådgivare