Skilsmässa, bodelning, äktenskapsförord

Jag har fått mitt hus av min fru som gåva om vi skjlir oss ska jag dela huset med henne eller är mitt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till Lawline!

Vad som kommer hända med huset vid en skilsmässa beror på vad ni kommit överens om i äktenskapsförordet.

Reglerna om vad som händer med egendom vid skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Enligt 7 kap 1 § ÄktB så är all egendom mellan makar giftorättsgods och ska delas på i den mån den inte är enskild egendom. Egendom, såsom huset i fråga, kan vara enskild genom äktenskapsförord mellan makarna, där man kan bestämma att egendom ska vara enskild istället för giftorättsgods.

När ett äktenskap blir upplöst genom äktenskapsskillnad så ska det göras en bodelning enligt 9 kap 1 § ÄktB. I bodelningen ska giftorättsgodset (allt som inte är enskild egendom) ingå (10 kap 1 § ÄktB).

I bodelningen delas således allt giftorättsgods mellan makarna. Är huset enskild egendom så innebär det att huset inte ska ingå i bodelningen och huset lämnas således utanför delningen och är ditt. Omvänt är det dock så, om huset inte överlämnats med villkor (i äktenskapsförord) om att vara enskild egendom, så ska det ingå i bodelningen. Då har den andre maken rätt till hälften av värdet på huset, precis som resterande giftorättsgods, om ni skiljer er.

Är detta inte villkorat i redan existerande äktenskapsförord kan ni under äktenskapet göra ett nytt äktenskapsförord, där ni utan att skilja er gör en bodelning och delar upp egendomen som då blir enskild ( 9 kap. 1 § 2 st ÄktB). En sådan anmälan gör man till skatteverket.

Vänliga hälsningar

Robin UddénRådgivare