FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/08/2013

Skillnader mellan att var gift och sambo

Vilka är de två största nackdelarna med att vara sambo jämfört att vara gift rent ekonomiskt? Hur kan man åtgärda dessa nackdelar?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skillnaden juridiskt sett att leva som sambos respektive i äktenskap är rätt stora. När man är sambos är sambolagen tillämplig och när man är gifta är äktenskapsbalken tillämplig. Det är vid den ena partens död respektive vid separation som den avgörande skillnaden finns.

Den största skillnaden rent juridiskt är man inte automatiskt ärver varandra som sambos. Eventulla gemensamma barn ärver sin förälder vid dennes bortgång. Möjlighet finns dock för dig och din partner att upprätta ett inbördes testamente där ni förslagsvis kan förordna om att vid den förstas bortgång ska den efterlevande ärva allt. Om man är gift och den ena maken går bort, är huvudregeln att man ärver hela den avlidnas tillgångar, detta förutsätter att det inte finns några särkullebarn (barn till endast en av makarna).

Som gifta har man vid äktenskapsskillnad giftorätt vid bodelning, man delar således lika på all egendom som inte är enskild egendom.

Om man vill separera som sambos sker det ej någon obligatorisk bodelning. Man delar endast på samboegendomen vilket utgörs av bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning. Förslagvis kan ni upprätta ett samboavtal där ni reglerar vad som ska tillfalla vem vid en eventuell bodelning.

Här finner du tillämpliga lagar:
Äktenskapsbalken: https://lagen.nu/1987:230
Sambolagen: https://lagen.nu/2003:376

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare