Skillnaden mellan gåva och testamente

Vad är skillnaden mellan testamente och gåva och går det att testementera till personer utomlands?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Den främsta skillnaden mellan gåva och testamente är att testamentet träder i kraft och egendomen överlåts när testatorn (den som skrivit testamentet) dör. En gåva är något man ger till någon medan man lever, i vissa fall genom ett gåvobrev som skriftligt bevis/"kvitto" på överlåtelsen. Andra skillnader mellan gåva och testamente är att vissa formkrav ska vara uppfyllda för att ett testamente ska vara giltigt, samt att en gåva i gåvolagens mening enbart innefattar lös egendom.

Även personer som är bosatta utomlands kan vara testamentstagare. Viktigt att tänka på är att ett testamente som upprättas utomlands ska uppfylla lagstiftningen i det landet för att vara giltig i Sverige.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637 och gåvolagen https://lagen.nu/1936:83

Vänliga hälsningar,

Louise EskesenRådgivare