Skillnad på uppsägning vid tillsvidareavtal och tidsbestämt hyresavtal?

Hejsan! jag ska hyra en lägenhet i andra hand (en bostadsrätt), hyresvärden vill att kontraktet ska gälla tills vidare, alltså inte på bestämd tid. I avtalet som jag har fått så står det att jag har 1 månads uppsägning och hyresvärden har 3 månaders uppsägning. Får hyresvärden säga upp mig när som helst utan anledning, t.ex. redan efter att jag bott där bara en månad? Är det mer fördelaktigt för mig att avtala om en tidsbestämd hyrestid?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Hyreskontrakt regleras i hyreslagen (12 kap. jordabalken) och privatuthyrningslagen. I första hand ska privatuthyrningslagen tillämpas när det rör sig om uthyrning av bostad som hyresvärden äger direkt eller indirekt och uthyrning inte sker i näringsverksamhet. Om hyresvärden hyr ut flera bostäder gäller lagen enbart på den första upplåtelsen (1 § privatuthyrningslagen). I andra hand gäller hyreslagen när privatuthyrningslagen inte kan tillämpas eller för de delar som inte täcks av lagen. I mitt svar utgår jag ifrån att privatuthyrningslagen är tillämplig i ditt fall, eftersom att det är en bostadsrätt du ska hyra.

För hyresavtal på obestämd tid, dvs. tillsvidareavtal, gäller en uppsägningstid på 1 månad för hyresgästen och 3 månader för hyresvärden (3 § privatuthyrningslagen). Det går att avtala om längre uppsägningstiden för hyresvärden, men inte för hyresgästen då lagen är tvingande till hyresgästens förmån (2 § privatuthyrningslagen). Ditt hyresavtal verkar stämma överens med detta.

För hyresavtal på bestämd tid gäller att hyresavtalet upphör utan uppsägning vid hyrestidens utgång. Om hyresvärden och hyresgästen ändå avtalat om uppsägningstid måste hyresvärden säga upp avtalet om denne vill att det ska upphöra, men hyresgästen behöver inte göra detta. Ett tidsbestämt hyresavtal kan sägas upp i förtid av både hyresvärden och hyresgästen. Hyresvärden kan säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen och hyresgästen kan säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen (3 § privatuthyrningslagen).

Sammanfattningsvis spelar det således ingen roll om hyresavtalet är på obestämd eller bestämd tid, utan både hyresvärden och hyresgästen har rätt att säga upp hyresavtalet oavsett. Ett tidsbestämt hyresavtal är på så vis inte mer fördelaktig, eftersom även det går att säga upp i förtid.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Johanna AmbjörnRådgivare