Skillnad mellan stöld och snatteri

Hej! Jag undrar vad den konkreta skillnaden mellan stöld och snatteri är?

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline!

Föreskrifter om stöld och snatteri regleras i 8 kap. 1-2 §§ brottsbalken. Av förevarande lagrum framgår det att snatteri är en ringa form av stöld. Vid bedömning om huruvida en gärning ska betraktas som snatteri behöver hänsyn tas till det tillgripnas värde och omständigheter i övrigt. Huvudregeln är att det tillgripnas värde behöver understiga 1 000 kr för att det ska bli på tal om snatteri, jfr NJA 2009 s. 586. Dock finns det omständigheter som kan balansera ett lägre värdet. Om det vid gärningen föreligger förslagenhet eller svek kan det föranleda till att brottet bedöms som stöld trots att värdet på det tillgripna understiger 1 000 kr, jfr NJA 1995 s. 561 och RH 1988:86. En annan omständighet som balanserar det lägre värdet är inbrott vilket också betraktas som stöld oavsett det tillgripnas värde, jfr NJA 1982 s. 102.

Vänligen,

Homan GeramiRådgivare