Skillnad mellan grov våldtäkt och våldtäkt av normalarten

Hej,

Jag blev våldtagen för 13 år sedan och vad jag förstår är preskriptionstiden 10 eller 15 år beroende på om det är en grov våldtäkt eller inte. Jag undrar hur jag vet om det jag var med om var en grov våldtäkt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Definitionerna av våldtäkt och grov våldtäkt stadgas i 6 kap. 1 § brottsbalken (här). I 1-2 st stadgas att påtvingade samlag, eller annan sexuell handling som är jämförbar med samlag på grund av kränkningens art, utgör våldtäkt. Det sexuella tvånget kan ske genom misshandel eller annat våld, hot om brottslig gärning eller genom att en persons hjälplösa ställning utnyttjas eller personen saknar förmåga att värja sig.

I fjärde stycket beskrivs de faktorer som ska tas hänsyn till vid bedömningen av huruvida våldtäkt ska betecknas som grov. Det ska beaktas om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet. Hot med vapen, kniv och andra föremål som kan medföra allvarlig kroppsskada medför som regel att våldtäkten klassificeras som grov. Andra exempel på grov våldtäkt är de som involverar förnedrande inslag, långvarigt frihetsberövande.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare