Skillnad i skatt vid gåva eller försäljning av bostadsrätt till sambo

Hur räknar man på skatten om jag ska överlåta halva min bostadsrätt till min sambo som gåva? Bostadsrätten köpte jag för 1800000 kr och marknadsvärdet är 2500000 kr. Jag vill som sagt att min sambo ska få hälften i gåva. Kan ni konkret beskriva med siffror och en kalkyl hur det blir i nästa års deklaration för mig och min sambo? vilka skatter och hur mycket?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om du ger bort hälften av bostadsrätten som en gåva kommer din sambo ta över din skatterättsliga situation och det innebär ingen skatt för er vid gåvotillfället. Gåvor är skattefria enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Eftersom att din sambo tar över din skatterättsliga situation får det betydelse för skatten dagen då sambon i sin tur säljer sin del av bostadsrätten. Den dagen kommer kapitalskatten, dvs vinsten som ska beskattas, räkna in värdestegringen från då du köpte bostadsrätten. Om vi säger att din sambo säljer sedan sin del om några år och då är hela bostadsrätten värderad till 300 000 kronor. Eftersom att sambon har halva lägenheten kommer sambons beskattningsbara del att vara 150 000 – 90 000 = 60 000. När det gäller bostadsrätter ska 22/30 tas upp till skatt, 45 kap. 33 § inkomstskattelagen. Det som tas upp till skatt i vårt exempel är alltså 44 000 vid en framtida försäljning då hela bostadsrätten är värd 300 000 kr. Sedan dras 30 % skatt på den summan som vanligt enligt 65 kap. 7 § inkomstskattelagen, skatten skulle alltså vara 13 200 kr.

Vid gåva så får inte du skatta men din sambo får skatta vid en framtida överlåtelse och vinsten räknas från när du köpte lägenheten.

Om du istället vill sälja lägenheten görs en avyttring enligt skatterätten om ersättningen är högre än hälften av taxeringsvärdet. Om du väljer att istället sälja hälften måste du alltså inte sätta summan upp till marknadsvärdet för att hela överlåtelsen ändå ska räknas som ett köp. Enligt huvudsaklighetsprincipen kommer överlåtelsen inte att delas upp som en gåvodel och en köpdel utan det blir det ena eller det andra. För att vara säker på att ni når över taxeringsvärdet kan ni anlita en värderingsman.

Om du säljer bostadsrätten kommer du att få skatta på vinsten du gör. Om vi för enkelhetens skull antar att du säljer hälften till marknadsvärdet ser det ut såhär: 125 000 – 90 000 = 35 000. 22/30 av 35 000 = 25 666 kr. Sedan betalar du 30 % skatt på den summan, den skatt du betalar blir alltså 7 699 kr.

Hoppas ni hittar en bra lösning!

Hanna KarlssonRådgivare