Skillnad i äktenskap mellan svensk medborgare och utlandsbosatt icke-medborgare

Hej!

Jag vill skilja mig med min hustru, men hon skriver inte under gemensamt papper på att vi skall skilja oss hon drar ut på det. Jag undrar om jag själv skickar in en ansökan som jag förstår så börjar en betänketid att gälla då hon blir delgiven. Jag undrar hur lång tid det tar för henne att bli delgiven då hon bor i Tanzania och söker uppehållstillstånd här i detta nu. Jag undrar samtidigt om jag själv ansöker om äktenskapskillnad och betänketiden påbörjas och hon sedan ger efter och vill skriva under äktenskapskillnaden måste jag fortfarande vänta ut betänketiden?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som du säger löper betänketiden från det att din hustru blir delgiven. Det går inte att veta exakt hur lång tid delgivningen tar, men bland andra metoder används delgivning via annat lands myndighet eller brev. Annat lands myndighet kan naturligtvis också använda sig om brev. Det torde alltså inte ta mycket längre än det tar att skicka ett brev, och sannolikt aldrig mer än någon vecka.

Om det nu är så att din hustru skulle ändra sig och ge efter, kan ni helt enkelt ansöka gemensamt om skilsmässa trots att betänketiden löper; en "ny" gemensam ansökan går att genomföra trots att man egentligen redan har ansökt själv.

Om det är så att ni redan har levt åskilda sedan två år, kan du för övrigt få äktenskapsskillnad även utan betänketid enligt 5 kap. 4 § Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#A2)

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare