Skiftande anställningsformer

Hej Lawline! Mitt namn är Lina och jag arbetar på ett ganska känt företag, i butik. Vi som är anställda är med om att våra anställningskontrakt ändras från månad till månad, och vi höjs/sänks i procent och det står alltid "Tillsvidare" under en viss månadsperiod, efter det ändras procenten igen. Detta är något vi alla reagerar på och tycker är väldigt jobbigt då man aldrig riktigt vet "Vart man står" som anställd. Tack vare detta kan ens lön skilja sig från allt mellan 11000 kr-17000 kr, trots att man står på schema samt ej har provision. Vi är många som inte får varken anställningsavtalen eller lönespecifikationerna att gå ihop, och det är några som frågat hos chefen men bara fått höra att "allt är normalt". Vart vänder vi oss? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När det kommer till anställningsavtal så finns det bestämmelser om detta i lag om anställningsskydd. Huvudregeln är att en anställning ska vara tillsvidare. En tillsvidareanställning upphör efter en uppsägning med efterföljande uppsägningstid, se 4 §. Avtal får träffas om tidsbegränsade anställningar om det rör sig om en allmän visstidsanställning, ett vikariat, ett säsongsarbete eller en arbetstagare som har fyllt 67 år, se 5 §. Ett avtal kan även avse en provanställning enligt 6 §. Om en arbetstagare under en femårsperiod har varit anställd i mer än två år genom allmän visstidsanställning eller som vikarie så övergår anställningen i en tillsvidareanställning.

En arbetsgivare kan välja att skifta mellan de olika formerna för tidsbegränsade anställningar. Arbetsgivaren kan dock inte byta ut en tillsvidareanställning mot en tidsbegränsad anställning utan en överenskommelse med arbetstagaren.

Arbetsgivaren ska senast inom en månad från det att anställningen påbörjades, komma med skriftlig information till arbetstagaren med alla villkor som har väsentlig betydelse för anställningsavtalet, se 6c §.

Det är arbetsgivaren som avgör hur stort behovet är av arbetskraft, och därmed hur många arbetstagare som behövs och om arbetstagarna behövs på deltid eller heltid. Däremot kan inte en arbetsgivare hur som helst ändra en arbetstagares tillsvidareanställning på heltid till att gå ner i exempelvis halvtid.

Jag skulle råda att ni vänder er till er arbetstagarorganisation på arbetsplatsen. De kan svara på era frågor, och hjälpa till om det skulle behövas. De kan snabbt sätta sig in i er situation och kontrollera det aktuella kollektivavtalet.

Med vänliga hälsningar

Anna BerglundRådgivare