Skifta arv i förskott

Hejård

Min äldste bror är gammal och dement och har godman. Han har en gård som nu ska säljas. Han har inga barn , men 4 syskon. Min yngste bror är den ende som kan köpa gården, men det möter vissa ekonomiska svårigheter. Jag vet att det är min brors vilja att gården ska gå i släkten eftersom det är en släktgård. Finns det någon möjlighet att man låter gården gå över i arvingarnas ägo redan nu och min yngste bror köper ut de av oss som vill sälja sin del. Det skulle underlätta köpet för min yngste bror.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Under förutsättning att din bror eller den som företräder din bror godkänner det så finns det inga juridiska hinder mot att din bror ger gården i gåva till er fyra syskon och att det i gåvobrevet framgår att den yngste brodern ska ha rätt att köpa ut övriga syskon.

Det som är viktigt att tänka på i ett sådant läge är skatteffekten vid en försäljning. Skatteeffekten blir i dagsläget densamma oavsett om du och dina syskon ärver gården eller får den i arv, då både gåvoskatt och arvsskatt idag är avskaffad. Men vid gåva eller arv tar man över anskaffningsvärdet från den man fick gården av. Så om din bror köpt gården billigt för länge sedan och gården idag har ökar kraftigt i värde innebär det att du tar över din brors anskaffningsvärde (eller 1/4 av det om ni är fyra stycken), och vid en ev försäljning kommer du att beskattas på vinsten mellan anskaffningsvärdet och försäljningsvärdet.

Om din bros idag istället skulle sälja gården till den yngste brodern och du sedan skulle ärva 1/4 av pengarna från försäljningen skulle det i dagsläget inte utlösa någon beskattning för dig. Så det är för er syskon som inte vill ha/kommer att fortsätta äga gården ett ekonomiskt mindre fördelaktigt val att äga gården och sälja den till er bror jämfört med om gården köptes direkt av den demente brodern.

Men om alla är överens om att det är en den lösning man vill ha så finns inga hinder mot det upplägg du frågar om. Var noga med att upprätta de avtal som krävs (gåvobrev osv) och när det gäller gåva av fastighet finns det formkrav i Jordbalken för att det ska vara giltigt.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare