Skattskyldighet på försäljning av fastighet i utlandet

Hej!

Vi är två syskon som har ärvt ett hus av en släkting i Norge för ett par månader sedan. Huset ska nu säljas och har i Norge fått ett taxeringsvärde på 700 000 nok. Huset säljs för 750 000 nok. I Norge behöver jag skatta för vinsten av försäljningen över ingångsvärdet (taxeringsvärdet, altså ska jag skatta för 50 000 kr. Jag är norsk medborgare men bor, arbetar och betalar skatt i Sverige.

Ska jag betala skatt även i Sverige och hur mycket ska jag betala?

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

I detta fall blir Inkomstskattelagen (IL) tillämplig. I Sverige kan man vara obegränsat skattskyldig. Enligt 3 kap 8§ IL innebär obegränsad skattskyldighet att den skattskyldige personen ska beskattas i Sverige för alla sina inkomster i Sverige och i utlandet. Enligt 3 kap 3§ IL är en person som är bosatt i Sverige obegränsat skattskyldig. Även den som stadigvarande vistas i Sverige (minst 6 månader), eller har väsentlig anknytning och tidigare bott i Sverige kan vara obegränsat skattskyldig. Eftersom det i er fråga framgår att ni bor i Sverige, kommer ni alltså att vara obegränsat skattskyldiga i Sverige. Det betyder att ni enligt inkomstskattelagen ska beskattas för alla era inkomster i Sverige. Samtidigt ska fastigheten beskattas i Norge enligt det landets skatteregler. Här föreligger alltså ett anspråk på skatt från två länder.

För att undvika eventuell dubbelbeskattning, finns beskattningsavtal mellan Sverige och många olika länder. Sverige har ett avtal med Norge, det nordiska skatteavtalet.

Det nordiska skatteavtalet tillämpas enligt artikel 1 i avtalet på personer som har hemvist i en eller i flera av de avtalsslutande staterna. Enligt artikel 4 i avtalet stadgas att med hemvist menas en person som enligt lagstiftning i en stat är skattskyldig på grund av bosättning. Eftersom ni är obegränsat skattskyldig i Sverige på grund av att ni bor i Sverige, är alltså Sverige er hemviststat enligt det nordiska skatteavtalet.

I artikel 13.1 i det nordiska skatteavtalet stadgas att vinst som en person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar på grund av överlåtelse av fast egendom som är belägen i en annan avtalsslutande stat, får beskattas i denna andra stat. Det innebär alltså att fastigheten kommer att beskattas i Norge, eftersom fastigheten är belägen där. Det är alltså Norge som har rätt att beskatta försäljningen av fastigheten i Norge.

Däremot stadgas i artikel 25.6 att om en person med hemvist i Sverige förvärvar inkomst eller innehar förmögenhet som enligt bestämmelserna i avtalet får beskattas i en annan avtalsslutande stat, ska Sverige ta upp inkomsten, varefter Sverige kommer avräkna den skatt som betalats i Norge. Det betyder alltså att vinsten tas upp i Sverige, men den skatt som ni betalat i Norge kommer att dras av från det belopp som ska betalas i Sverige. Denna metod kallas Credit-of-tax, och innebär alltså att Sverige beskattar alla inkomster, därefter dras den skatt som betalts i utlandet bort från den skatt som ska betalas.

Skattefrågor kan med fördel ställas till Skatteverket. Skatteupplysningen är kostnadsfri, och du når dem på telefonnummer: 0771-567 567.

Bästa hälsningar

Julia EkerotRådgivare