Skattesats vid försäljning av fastighet

Jag sålde mitt fritidshus förra året. Mäklaren gjorde avstämningen med alla förbättringar och mäklarkostnad. Vinsten blev efter avräkning 84.000. Är det 30% som gäller så blir det 25.200?

Rätt eller fel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Försäljning av fastighet räknas till inkomstslaget kapital. Skattesatsen för kapitalvinst är 30% enligt 65:7 i inkomstskattelagen (IL). Kapitalvinst på privatbostadsfastigheter (vilket ditt fritidshus är) ska dock bara tas upp till 22/30 enligt 45:33 IL. Det innebär att du endast behöver ta upp 22/30 av 84 000 till beskattning, vilket blir 61 600 kronor. Sedan skattar du 30% på 61 600 kronor, vilket blir 18 480 kronor.

Lawline RådgivareRådgivare