FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt15/08/2014

Skattemässiga konsekvenser av gåva

Hej,

Min far ska ge mig en tomt i gåva som han i sin tur köpte för 70 000kr för 30 år sen, som idag har ett taxeringsvärde på 2 miljoner.

VIlka skattemässiga konsekvenser får jag som gåvomottagare? Jag behöver väl inte beskattas nu, utan det sker i ett framtida skede vid eventuell försäljning? Men jag måste väl söka lagfart också?

Lawline svarar

Hej,
Tack för din fråga!

Att motta en gåva är precis som du säger skattefritt, vilket framgår av 8:2 IL se https://lagen.nu/1999:1229#K8P2S1 . När det gäller fastigheter räknas överlåtelsen som en gåva ifall det finns en så kallad gåvoavsikt samt överlåtelsesumman ligger under taxeringsvärdet på fastigheten. I ditt fall verkar det som att ingen ersättning ska lämnas varför du inte kommer att bli skattskyldig när du mottager fastigheten.

Vid en eventuell försäljning kommer du att bli skattskyldig för den vinst du uppbringar. Att motta en gåva innebär enligt inkomstskattelagen att du inträder i din fars skattemässiga situation, vilket innebär att du övertar hans anskaffningsutgift på 70 000 kr, se 44:21 1 st. IL https://lagen.nu/1999:1229#K44P21 . När du avyttrar fastigheten kommer du alltså att få dra av anskaffningsutgiften, 70 000 kr, från den ersättning du erhåller för tomten. Att fastigheten har ett taxeringsvärde på 2 Mkr spelar i det här sammanhanget ingen roll. På så sätt beskattas du för värdeökningen som uppkommit från dess att din far införskaffade tillgången tills det att du säljer den.

Lagfart ska du ansöka om hos Lantmäteriet och på deras hemsida kan du hitta relevant information om ansökningsförfarandet. Det är viktigt att komma ihåg att vissa krav finns på eran gåvohandling. Detta framgår av 4:29 och 4:1 JB. Handlingen ska vara skriftlig och innehålla bland annat en gåvoförklaring, underskrifter och fastighetsbeteckningen. För att lagfart ska beviljas måste även din fars namnteckning vara bevittnad av två personer, se 20:7 1 p. JB https://lagen.nu/1970:994#K20P7S1 .
Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem. Lycka till!

Vänliga hälsningar

Beatrice RohdinRådgivare