FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt14/02/2018

Skattemässiga konsekvenser av att ge bort fastighet?

Jag önskar ge bort min skogsfastighet taxvärde ca 1,5 milj. till en av mina 2 döttrar.

Finns ingen skuld på fastigheten.

Kan jag detta utan skattekonsekvenser för någon part?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är gåvor skattefria enligt 8 kap 2 § inkomstskattelagen. Så länge din dotter inte utger ersättning som överstiger fastighetens taxeringsvärde kommer överlåtelsen betraktas som en gåva och i sig inte medföra några skattemässiga följder för varken dig eller henne. Däremot kommer din dotter, i egenskap av fastighetsägare, bli skyldig att betala de skatter som normalt hänför sig till en fastighet, exempelvis fastighetsskatt.

För genomförande av gåvan bör ett skriftligt gåvobrev. I gåvobrevet kan du om du vill ställa upp villkor för gåvan, exempelvis om du önskar att fastigheten ska vara din dotters enskilda egendom vid en eventuell framtida bodelning. Önskar du hjälp med att upprätta gåvobrevet är du varmt välkommen att boka tid med en av våra jurister eller använda dig av vår tjänst för skräddarsydda avtal till fastpris.

Det faller visserligen utanför din fråga, men jag vill avslutningsvis uppmärksamma dig på att en gåva av så stort värde kan få arvsrättsliga konsekvenser – om inte annat framkommer, exempelvis av gåvobrev, kommer skogsfastigheten att betraktas som förskott på arv enligt 6 kap 1 § ärvdabalken.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Malin GustavssonRådgivare