Skattemässiga fördelar med att skänka bort tillgångar?

En fastighet utan lån och en registrerad ägare.

Viket är fördelaktigast skattemässigt att skänka huset till 4 arvingar som sedan säljer huset eller att sälja huset först och sedan skänka pengarna till arvingarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vilket av ovanstående alternativ som gör att dina arvingar får ut störst summa pengar. Svaret på den frågan blir att det inte spelar någon roll. Lika mycket skatt kommer att behöva betalas för husförsäljningen oavsett om det är du som säljer huset nu direkt eller om du skänker huset och låter arvingarna sköta försäljningen.

Den s.k. kontinuitetsprincipen innebär att om en tillgång förvärvas genom gåva så inträder förvärvaren i den tidigare ägarens skattemässiga situation. När arvingarna säljer det hus som de fått av dig kommer de få betala samma skatt som du skulle ha betalat vid en försäljning där du står som säljare. Kontinuitetsprincipen framgår av 44 kap. 21 § Inkomstskattelagen.

Svaret på frågan blir alltså att det blir lika mycket att betala i skatt oavsett vilket av alternativen du väljer. Den vinst som skatten beräknas på kommer att bli samma oavsett om det är du eller arvingarna som säljer huset. Skillnaden blir att om du gör som alternativ 1: ”Skänker huset till arvingarna som sedan säljer huset” blir det arvingarna som ska betala skatten. Om du gör enligt alternativ 2: ”Säljer huset först och sedan skänker pengarna till arvingarna” blir det du som får betala skatten. Dock blir ju den summa som slutligen tillfaller arvingarna densamma oavsett alternativ.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar,

Cecilia KnutsenRådgivare