FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt05/12/2014

Skattekonsekvenser överlåtelse av bostadsrätt mellan bröder

Hej! Jag och min bror äger en bostadsrätt tillsammans. Jag äger 5% och han äger 95% av bostaden. Nu är det tänkt att jag ska överta hans del av bostaden så jag äger hela dvs 100%. Då ska jag även överta lånen han står på. I nuläget har endast han lån på bostaden på 1´200´000:-. Vi hade tänkt skriva ett överlåtelseavtal och sedan övertar jag lånen. Kan någon av oss åka på en skattesmäll om vi gör på det sätte?

MVH Sam

Lawline svarar

Hej

Vid överlåtelse av bostadsrätt används den s.k. delningsprincipen för att avgöra överlåtelsens karaktär. Det innebär att om överlåtelsen sker till ett pris som understiger bostadens marknadsvärde, mellanskillnaden för vad den nya ägaren betalar och bostadens marknadsvärde som en gåva. Säg att bostadens marknadsvärde ligger på 2 500 000 kr och den nya ägaren betalar 1 200 000 kr för bostadsrätten, så anses en försäljning motsvarande det erlagda priset i skatterättslig mening ha ägt rum och resterande del, 1 300 000 kr, anses som gåva. En sådan överlåtelsen av bostaden innebär inte per automatik att säljaren blir befriad från skattemässiga förpliktelse, utan det avgörande är om avyttringen ändå medför en vinst för säljaren.

För att avgöra om din bror i det här fallet blir beskattningsskyldig måtse du göra en beräkning av vinst/förlust på överlåtelsen enligt inkomstskattelagens regler.

Beräkning av vinst sker enligt följande:

Försäljningspris

- mäklararvode (ej aktuellt här)

- inköpspris

- förbättringsutgifter (t.ex. kostnader för nytt badrum)

- kapitaltillskott

= vinst/förlust

+ Återföring av eventuellt uppskovsbelopp

=vinst eller förlust

Om slutsumman är positiv beskattas 22/30 av beloppet till skattesatsen 30 %.

Ett exempel:

försäljningspris 1 200 000 kr

- Mäklararvode 50 000 kr

- Inköpspris 900 000 kr

- Renoveringskostnad 50 000 kr

= 200 000 kr (Varken återföring eller kapitaltillskott aktuellt)

Vinsten på 200 000 kr kommer att beskattas enligt följande

(200 000 * (22/30) * 0,3) = 44 000 kr

Victor SundhRådgivare