FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess05/04/2014

Skattedeklaration och sekretess

Hej Kan vem som helst och på vilket sätt kan någon ta del av min skattedeklaration för åren 2012 och bakåt i tiden ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att besvara din fråga så har jag tittat i tryckfrihetsförordningen (TF) och offentlighet och sekretesslagen (OSL), se https://lagen.nu/1949:105 och https://lagen.nu/2009:400 .

Som huvudregel får enskilda ta del av allmänna handlingar vilket en skattedeklaration är enligt 2:1,3,7  TF. Det intressanta här är att det går att begränsa rätten att ta del av dessa allmänna handlingar enligt 2:3 TF. Dessa begränsningar återfinns sedan i OSL.

Enligt 27:1 OSL råder det absolut sekretess för allmänna handlingar som berör frågor kring skatt för enskilda. Detta innebär att myndigheter ska avslå ansökningar från enskilda som vill ta del av din skattedeklaration. Den här sekretessen sträcker sig 20 år bakåt i tiden enligt 27:1 st. 2 OSL.

Svaret på din fråga är att personer inte har rätt att ta del av din skattedeklaration utan ditt samtycke från 2012 och 20 år bakåt i tiden.

Jag hoppas det här är svaret på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Elias KarlssonRådgivare