FrågaSKATTERÄTTÖvrigt29/07/2017

Skattebrott att inte kunna betala skatt?

Hej! Kan man fällas för brott och därmed hamna i ett brottsregister om man inte har klarat av att betala den skatt man är skyldig. Alltså, även om man har deklarerat korrekt och i övrigt inte ljugit om några uppgifter? Ett exempel vore om man vid en försäljning av fastighet deklarerat korrekt reavinst och sedan blivit tvungen att lämna Sverige, och dessutom inte klarat av (haft råd) att betala skatteskulden. Eller är det endast brottsligt om man ljuger med deklarationen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det är inte brottsligt att inte kunna betala sin skatt, men det kan medföra en del andra problem. Om man som i det fall du påtalar flyttar för att man inte kan betala sin skatt finns skulderna kvar i Sverige och ökar i och med ränta. Det kan därför bli svårt om man vill flytta tillbaka till Sverige att skaffa bostad, arbete och liknande.

Även om man flyttar utomlands är man under vissa förutsättningar fortfarande skattskyldig i Sverige. Detta kan du läsa mer om HÄR. Mellan vissa länder förekommer även samarbeten som gör att det går att kräva in svenska skulder trots att du flyttat utomlands. Det kan du läsa om HÄR.

Sammanfattningsvis finns det flera sätt för Skatteverket och Kronofogden att driva in de pengar som du är skyldig att betala, och även om du flyttat utomlands finns möjlighet till utmätning. Det är dock inget brott att inte kunna betala sin skatt, så troligtvis kommer skattebrott inte att kunna aktualiseras i ditt fall.

Jag hoppas att du är nöjd med ditt svar, om inte, eller om du har närmre funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Beatrice WalldovRådgivare