Skatteåterbäring, försörjningsstöd

Hej,

Jag sökte runt men jag hittar inte rätt information om vad anses som inkomst? Jag har en bekant som har fått återbetalning av skatt och socialtjänsten har dragit av återbetalning av skatt summa från hans försörjningsstöd.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Just din fråga har precis avgjorts i kammarrätten i mål nr 6107-13. Man kom här fram till att just återbetalning av skatt ska tas med i beräkningen för försörjningsstödet. Man motiverar detta med att rätten till bistånd inte är villkorslös, utan inträder först när den enskilde inte kan tillgodose sina behov på annat sätt och av denna anledning ska alltså den inkomst som skatteåterbäringen utgör tas med i beräkningarna.

 I vanliga fall beräknar man försörjningsstödet på de ekonomiska förhållanden som råder månaden före den månad som beräkningen avser men eftersom att skatteåterbäringen är en inkomst man kan förutse  så godkänner Kammarrätten ett annat beräkningssätt då det fortfarande står i linje med Socialstyrelsens allmänna råd.

Att Socialtjänsten dragit av återbetalning av skatt är alltså korrekt.

Denise PetersRådgivare