Skatta ärvd fastighet.

Finns det någon generell norm hur man beskattar ett gammalt hus. Köpt för en billig peng i mitten av 1900. Självrenoverat under åren . Inget underhåll dom senaste 20 åren. Nu ska dödsboet sälja huset som har ett tax.värde på 1,4 milj.Vi kan inte hitta alla kvitto.

Margareta Thomsen

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att räkna ut kapitalvinst på fastigheter
Regler om hur man beskattar fastigheter finns i 45 kap. Inkomstskattelagen, du hittar den här. När man ska räkna ut det värde man ska skatta på en avyttrad fastighet så måste man börja med att räkna ut omkostnadsbeloppet. I vanliga fall så är omkostnadsbeloppet det värde man köpte fastigheten för + eventuella förbättringsutgifter. Eftersom att ni fått huset i arv så kliver ni automatiskt in i arvgivarens skattemässiga situation, ni tar alltså över arvgivarens omkostnadsbelopp.

Om huset är inköpt innan 1952 så ska man inte använda inköpspriset som omkostnadsbelopp, man ska istället använda 150% av det taxeringsvärde som förelåg på fastigheten 1952. Skulle det vara så att inköpspriset överstiger 150% av taxeringsvärdet så får man ändå använda det som omkostnadsbelopp. Även om huset är inköpt före 1952 så får man självklart lägga till eventuella förbättingsutgifter på omkostnadsbeloppet.

Förbättringsutgifter
Om man vill lägga till förbättringsavgifter på omkostnadsbeloppet så krävs det att de går att hänföra till beskattningsåret eller något av de fem senaste åren, se 45 kap. 12 § Inkomstskattelagen.

När man räknat ut omkostnadsbeloppet
När omkostnadsbeloppet sedan är uträknat så ska man dra bort det beloppet från försäljningsvärdet och summan av det blir kapitalvinsten. Kapitalvinsten ska sedan delas på 22/30-delar och resultatet av det ska beskattas med 30%.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare