Skatt vid kapitalförlust utomlands

Hej!

Jag håller på att sälja mitt radhus i Spanien. Jag är svensk medborgare och är bosatt i Sverige.

Huset blir sålt för en lägre summa än vad det köptes för. Alltså blir det en förlust.

Måste jag skatta för försäljningssumman?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att du är bosatt i Sverige och är svensk medborgare innebär att du är obegränsat skatteskyldig, vilket i sin tur innebär att alla inkomster som huvudregel ska beskattas i Sverige. Vid inkomster från utlandet föreligger det dock ofta skatteavtal mellan de berörda länderna så att sk. dubbelbeskattning kan undvikas. Vid kapitalförsäljningar är det dock enbart vinsten från försäljningen, den sk. realisationsvinsten, som är beskattningsbar.

Fastigheter ses som en typ av kapital och det är alltså enbart just kapitalvinster som beskattas, d.v.s. försäljningspriset reducerat med inköpspriset (även inkluderat bl.a. vissa förbättrande utgifter). I detta fall nämner du att radhuset säljs för en lägre summa än det införskaffades för, vilket innebär att en kapitalförlust, inte kapitalvinst, har uppstått. I Sverige är du således inte skatteskyldig för försäljningen.

Utan att kunna det spanska skattesystemet torde samma gälla där, d.v.s. att det enbart är vinsten som är beskattningsbar. Ifall ni skulle göra en vinst på försäljningen ska, enligt gängse skatteavtal, den spanska skatten avräknas från den svenska. Det innebär att enbart en eventuell mellanskillnad mellan spansk och svensk kapitalskatt skulle beskattas i Sverige.

Med vänlig hälsning,

Anton OleniusRådgivare