FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt15/11/2017

Skatt vid gåvor eller lån från utlandet

Hej, Om jag får en gåva/lån med dokumentation ifrån utlandet. Beloppet skulle ligga mellan 50tusen till 300tusen kronor. Anses det vara skattepliktigt ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvor är skattefria, 8 kap. 2 § inkomstskattelagen. Det enda skattemässiga som kan vara aktuellt gällande lån är om du har avtalat om någon ränta på lånet. I vissa fall kan detta vara avdragsgillt på din deklaration i Sverige, men för att vara säker på det är det bäst att du hör av dig till Skatteverket.

Vänligen,

Hanna KarlssonRådgivare