Skatt vid försäljning av hus med mera

Hur skall vi göra när vi skall flytta ihop?

Jag äger ett hus,som jag skall sälja,och flytta in i hans hus. Vi har värderat hans hus till

1 500 000 han har inga lån kvar. om han säljer ½till mig, skall han då betala 30%skatt?

Hur fungerar det om vi skriver ett skuldbrev? Hans hus behöver en hel del renoveringar som vi tänkt göra. Jag vill stå på ½ lagfarten om jag skall vara med och finansiera renoveringarna som troligtvis kommer att höja värdet på huset.

Vad händer vid en eventuell separation? eller dödsfall? Vi har vars 2 vuxna barn från andra förhållande.

Snälla hjälp mig. Vi är 50+ och vill inte stå med en massa ekonomiska problem, om vi separerar eller någon av oss går bort. MVH Christina

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Skatten

När man säljer exempelvis ett hus eller en andel av ett hus, betalar man i princip skatt på skillnaden mellan det man får vid försäljningen och det man betalade för huset (eller delen av huset) plus förbättringsutgifter i form av till exempel standardhöjande renovering (se 44 kap. 13-14 §§ Inkomstskattelagen). Om han exempelvis har betalat 1000 000 kr för huset och du köper in dig till 50 % för 750 000 kr, är det alltså så att försäljningsintäkten är 750 000 kr medan 500 000 kr + hälften av eventuella förbättringsutgifter får dras av. Om inga förbättringsutgifter finns, blir alltså vinsten 250 000 kr.

Enligt 45 kap. 33 § Inkomstskattelagen skall dock för privatbostadsfastigheter (till exempel bostadshus) endast 22/30 av vinsten räknas med vid beskattningen. I praktiken innebär detta att skatten på vinsten då man säljer en privatbostad inte blir 30 %, utan 22 %.

Skuldebrev?

Jag antar att det du menar är att ni har tänkt er den lösningen att ni upprättar ett skuldebrev på 750 000 kr så att du är skyldig honom pengarna och sedan ordnar upp det vid en eventuell framtida försäljning. Detta skapar inga problem över huvud taget när det gäller ägarskapet, utan så länge försäljningen är klar är du ägare till 50 % av huset.

Bodelning

Det framgår inte av frågan om ni är gifta eller inte, och det påverkar frågan. Om ni nu eller senare är gifta och skiljer er eller någon avlider, blir det aktuellt med bodelning enligt 9-10 kap. Äktenskapsbalken (https://lagen.nu/1987:230#K10). Utan mer detaljer kan jag inte utreda de närmare följderna av detta, men vars och ens andel i huset skulle som huvudregel ingå i bodelningen, liksom, faktiskt, skuldebrevet er emellan. Hur fördelningen skulle bli går inte att svara på, och det skulle till och med kunna bli så att ni fortfarande efter bodelningen ägde en del av huset var.

Även om ni inte skulle vara gifta vid separationen eller dödsfallet utan ni bara är sambor, kan bodelning bli aktuellt. Enligt 8 § Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376) kan var och en av samborna begära att bodelning skall ske om samboförhållandet upphör (det är alltså inte obligatoriskt). Det som ingår i en sådan bodelning är i princip bostad och bohag införskaffade för gemensamt bruk (se 3 § Sambolagen). Ett problem i ert fall skulle vara att din andel av huset kunde sägas vara införskaffad för gemensamt bruk medan hans andel naturligtvis inte är det; han har ju redan tidigare köpt huset. För säkerhets skull skulle ni enligt 9 § Sambolagen kunna skriftligen avtala om att huset inte skall ingå i bodelning.

Sammanfattning

Kort sagt skall han skatta för 22 % på den vinst han gör vid försäljningen av halva huset till dig, och varken med detta eller något annat blir det några svårigheter bara för att ni väljer den lösningen att ni skriver skuldebrev. Vid en senare separation eller ett dödsfall kommer huset om ni är gifta ingå i bodelningen, medan endast din andel skulle göra det enligt lagen. Det går dock att förhindra detta genom avtal.

Hoppas att detta något långa svar blir till hjälp!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare