Skatt vid försäljning av ärvd fastighet

Hej jag har ärvt halva fastigheten efter min pappa då jag är enda barnet. Huset kommer att säljas o jag får ut mitt av . Men hur påverkar det mig skattemässigt så man i yr åker på en skattesmäll sen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Arvsskatten är borttagen sedan ett antal år. Därmed sker ingen särskild beskattning av arvet. Istället träder du som arvtagare in i den tidigare ägarens skattemässiga situation, se 44 kap. 21 § inkomstskattelagen (IL). Med andra ord beskattas du för vinsten från försäljningen på samma vis som om det var du, och inte din far, som hade förvärvat (halva) fastigheten.

Sådan kapitalvinstbeskattning regleras med grundläggande bestämmelser i 44 kap. IL. Särskilda regler om försäljning av fastighet finns i 45 kap. Enligt huvudregeln beräknas vinsten som försäljningspriset minus anskaffningskostnad (i ditt fall hälften av det din far betalade för hela fastigheten) och förbättringsutgifter (t.ex. reparationskostnader). Enligt 65 kap. 7 § IL beskattas sedan den vinsten med 30%.

Om du vill läsa IL hittar du den här.

Med vänlig hälsning,

Harry Westerman WoodRådgivare