FrågaSKATTERÄTTReavinstskatt01/04/2014

Skatt vid bostadsrättsförsäljning

Hej! Jag och min syster kommer att ärva en bostadsrätt. Inköpt för 50.000kr. Värdet ligger idag på ca 800.000kr. Ingen av oss kommer att bosätta oss där, utan det blir en försäljning. Vad är det för skatt som kommer att betalas då? Eller är det bättre att vår far säljer bostadsrätten, som han inte längre kan bo i? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Denna fråga regleras i inkomstskattelagen och främst i kap. 46. Det är en rad faktorer som avgör skattens storlek vilka handlar om anskaffningsvärde, reparationsutgifter, avsättningar till reparationsfonder, mäklararvoden m.m. Det kan således vara så att det finns belopp jag bör ta hänsyn till i denna frågeställning, men av förenklingsskäl utgår jag från förutsättningarna i frågan.

Med förutsättningarna som framkommer i frågan kommer beräkningen att se ut på följande sätt:

I 44:21 IL framkommer det att vad som gäller om en tillgång förvärvats genom arv eller gåva. Ni använder således i den tidigare ägarens skattemässiga situation vilket innebär att det angivna beloppet om 50 000 kr är tillämpligt.

Kapitalvinst:
800 000 - 50 000 = 750 000

Enligt 46:18 sker en kvotering i inkomstslaget kapital vilket gör att endast 22/30 av kapitalvinsten ska tas upp.

Kvotering:
750 000 * (22/30) = 550 000

Enligt 65:7 är skattesatsen 30 % för fysiska personer.

Skatt:
550 000 * 0,3 = 165 000

800 000 - 165 000 = 635 000

Eftersom ni delar på vinsten: 635 000 / 2 = 317 500

Du och din syster kommer således erhålla 317 500 kr var, men detta under förutsättning att inga ytterligare omständigheter eller belopp tillkommer. Vanligt är att mäklararvode utbetalas och i sådana situationer minskas försäljningsintäkten i motsvarande mån. Det är också mycket möjligt att det har gjorts reparationer som är avdragsgilla vilket kommer att öka omkostnadsbeloppet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig.

Med vänlig hälsning,

Henrik HolménRådgivare