FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt27/09/2017

Skatt på tävlingsvinst från arbetsgivare

Om man har vunnit ett presentkort i en prestationstävling på sitt jobb- är det då vinstskatt på det?

Vilken skattesats är det i så fall?

Kan företaget lägga presentkortet som en förmån på lönespecifikationen som resulterar i att skatten blir så hög att man knappt får ut någon lön?

Gunilla

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tävlingsvinster beskattas i regel. Beskattning kan undvikas under vissa omständigheter, enligt 8:4 inkomstskattelagen (IL). I ditt fall är dock det undantaget inte tillämpligt eftersom tävlingen har en koppling till din anställning. Du ska alltså beskattas för din tävlingsvinst.

Förmåner som erhålls på grund av tjänst beskattas i inkomstslaget tjänst, enligt 11:1 IL. Det är samma inkomstslag som din vanliga lön beskattas i och därför är det samma skattesats som du har för din lön (så länge du inte är precis på gränsen till statlig inkomstskatt). Förmånsvärdet läggs till på din vanliga lön och sedan beskattas du utifrån det. Tjänar du under 438 900 kronor för beskattningsåret 2017 behöver du bara betala kommunal- och landstingsskatt, vilken brukar ligga mellan 29-35%. Tjänar du mer än det ska du även betala statlig inkomstskatt, enligt 65:5 IL. I det fallet kan skatten för presentkortet som mest uppgå till 55%.

Vad jag kan bedöma finns det inget hinder för arbetsgivaren att ge ut så mycket förmåner att den lön som betalas ut äts upp av skatten, så länge de betalar ut den lön som ni har avtalat i pengar också. Du kan dock givetvis alltid välja att inte ta emot en förmån från din arbetsgivare för att undvika en sådan situation.

Lawline RådgivareRådgivare