FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt06/12/2014

Skatt på penninggåva till barnbarn

Hur högt är" taket" för en penninggåva till ett barnbarn alltså skattefritt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåvoskatten är avskaffad i Sverige och gåvor är därmed skattefria (se 8 kap. 2 § inkomstskattelagen). Något "tak" finns således inte, utan oavsett gåvans värde sker ingen beskattning. Däremot finns det en del arvsrättsliga regler att ta hänsyn till i fall där gåvogivaren har barn, detta för att hindra att bröstarvingarnas rätt till laglott går förlorad för att den avlidne har gett bort stora delar av sin egendom.

I 7 kap. 4 § ärvdabalken (ÄB) finns en regel som är till för att skydda bröstarvingars laglott. Där stadgas att en gåva som arvlåtaren under sin livstid givit bort på sätt som är att likställa med testamente inte ska räknas med vid beräkning av laglott. När man bestämmer laglottens värde ska utgångspunkten då vara boets värde innan gåvan. Det rör sig här om situationer då gåvogivarens död ligger nära i tiden eller om gåvogivaren, trots gåvan, har rätt att nyttja egendomen i fråga (vilket främst rör fastigheter och inte penninggåvor). Om kvarlåtenskapen i ett sådant fall inte räcker till bröstarvingarnas laglott, det vill säga halva arvet (7 kap. 1 § ÄB), blir den som mottagit gåvan skyldig att ersätta bröstarvingarna för det belopp som saknas (7 kap. 1 § ÄB).

Det går således inte att säga att det finns något "tak" för när en penninggåva till ett barnbarn blir skattefritt, utan utgångspunkten är att så alltid är fallet. Om gåvan däremot ges tätt inpå gåvogivarens död med konsekvensen att bröstarvingarna (den avlidnes barn) inte kan få ut sin laglott, kan det resultera i att gåvotagaren istället blir skyldig att betala mellanskillnaden.

Hoppas du fått svar på din fråga, annars är du mer än välkommen att ställa en ny.

Vänliga hälsningar,

Linnea RanvingeRådgivare