FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt26/03/2015

Skatt på penninggåva

Hej

jag har en god gammal vän som skulle vilja ge mig en gåva i form av pengar på ca 5 000 000 kr, vi är inte släktingar och jag undrar om jag ska behöva redovisa de pengar till skattemyndighet och behöver jag veta var har han fått dem pengar ifrån el är jag inte ansvarig på något sätt?

pengar /gåvan ska skickas från hans konto till mitt konto.

är det något spec som jag behöver tänka på el ta reda på ?

tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

I Sverige är gåvor skattefria förvärv enligt inkomstskattelagen (1999:1229) (IL) 8 kap. 2 §, se här. Detta innebär att du inte måste betala någon skatt om du får denna gåva i form av pengar av din vän. Det är dock viktigt att tänka på att gåvan måste vara helt och hållet benefik för att den ska vara skattefri, det vill säga den måste ges utan någon form av motprestation. Om gåvan ges som någon form av ersättning för en arbetsprestation som du till exempel har utfört eller ska utföra åt din vän så kan det i vissa fall vara så att det ska beskattas i inkomstslaget tjänst.

Jag kan även nämna kort att skulle det vara så att pengarna olovligen tagits från någon, så är det inte möjligt för dig som förvärvare att godtrosförvärva detta stöldgods, vilket innebär att om ägaren till de stulna pengarna kräver tillbaka dem, så måste du som förvärvade av dem lämna tillbaka dem (se lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre 3 §, här).

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare