Skatt på försäljning av lägenhet utomlands

Hej!

Jag säljer min lägenhet utomlands (inom EU), som jag fick som gåva för 20 år sedan.

Behöver jag betala någon skatt efter det?

Tack för svaret på förhand.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

För att kunna besvara din fråga måste jag veta huruvida du är obegränsat skattskyldig i Sverige och i vilket land du säljer fastigheten. Jag vet ej svaret på någon av dessa frågor men för att kunna besvara din fråga får jag göra antaganden.

Mitt första antagande är att du är obegränsat skattskyldig i Sverige vilket innebär att huvudregeln är att du är skattskyldig för alla dina inkomster (alltså även de som härrör från utlandet). Exempelvis är du obegränsat skattskyldig ifall du är bosatt i Sverige alternativt ifall du stadigvarande vistas här. Jag utgår fortsättningsvis att du är obegränsat skattskyldig.

Huvudregeln är alltså att du ska beskattas för alla inkomster som du uppbär. Det hade kunnat innebära att ifall du säljer en fastighet eller som i detta fall en lägenhet så skulle du kunna komma att bli skattskyldig för kapitalvinsten både i utlandet (där du säljer fastigheten) och i Sverige. Det låter ju inte rättvist och just därför så har man upprättad dubbelbeskattningsavtal för att skydda befolkningen mot detta.

Jag vet inte vilket land du säljer fastigheten i men jag kan meddela dig att huvudregeln är att fastigheten endast skall beskattas i det land där fastigheten finns. Detta brukar regleras i dubbelbeskattningsavtalet artikel 13.

Jag rekommenderar dig att söka upp just det landets dubbelbeskattningsavtal och ta reda på huruvida du ska beskatta det i Sverige eller inte. Även om du inte ska beskatta inkomsten i Sverige så råder jag dig att spara alla papper och dylikt då svenska banker kommer vilja veta hur du kom åt pengarna. Här kan du hitta Sveriges dubbelbeskattningsavtal.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare