Skatt på fastighet man fått i gåva

Vad blir skatten om min dotter som har fått ett sommarhus som gåva för 3 år sedan,om försäljningspriset skulle hamna på ca 500 000kr

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Skatt på försäljning av fastigheter regleras i Inkomstskattelagen, den hittar du

https://lagen.nu/1999:1229#A6

Gåvan din dotter fick var skattefri vid gåvotillfället och hon beskattas först när hon ska sälja sommarhuset (IL 44:21).

Om hon säljer huset för 500 000 så ska hon dra av försäljningskostnader samt omkostnadsbeloppet för sommarhuset. Eftersom hon fått huset i gåva så tar hon över omkostnadsbeloppet som den tidigare ägaren haft. Detta belopp består av anskaffningskostnaden för fastigheten och eventuella förbättringsutgifter som givaren haft.

Hon ska också dra av egna förbättringskostnader, exempelvis om eller tillbyggnad av huset samt reparationer och underhåll som lämnat egendomen i bättre skick än den var vid anskaffningstillfället. Reparationerna måste dock ha gjorts detta eller de 5 föregående åren(IL 44:13,14 och 45:11,12).

Om hon då gör en vinst så ska 22/30 beskattas med 30 %(IL 45:33).

Tveka inte att höra av dig om du har ytterligare frågor!

Mvh

Cornelia GöranssonRådgivare