FrågaSKATTERÄTTArvsskatt31/10/2014

Skatt på arv från utlandet

Hej! Jag väntar arvspengar från Frankrike och undrar hur det funkar med Sverige... Ska de skattas en gång till? Kan jag sätta in de på mitt konto här i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga,

Lagen om arvsskatt och gåvoskatt är upphävd sedan utgången av 2004. Detta innebär att ingen skatt ska betalas på arv oavsett om arvlåtaren är bosatt i Sverige eller utlandet, se 8:2 Inkomstskattelagen.

Arvet ska därmed inte upptas i deklarationen. Det går bra att sätta in pengarna på ditt konto i Sverige och en rekommendation är att nämna arvet för din bank så att de vet vad summan avser.

Hoppas att du är nöjd med ditt svar.

Vänliga hälsningar,

Thomas BorgenfalkRådgivare