Skatt för gåvogivare i Danmark

Hej!

Fråga angående gåvoskatt från utlandet: min bror (dansk medborgare och bosatt i Danmark) vill ge mig (dansk medborgare och bosatt i Sverige) en större pengagåva. Om han upprättar ett gåvobrev så borde väl gåvan bli skattefri för mig eftersom jag är skriven i Sverige och det inte finns en gåvoskatt här? Finns det en risk att min bror behöver betala gåvoskatt i Danmark istället eller är det alltid endast mottagaren som skall betala detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du nämner finns inte längre någon gåvoskatt i Sverige, däremot finns den kvar i Danmark. Det kan vara så att din bror behöver betala gåvoskatt i Danmark, men med tanke på att detta regleras i dansk lag och eftersom att skatterätten ofta är föremål för förändringar rekommenderar jag att du hör av dig till Danmarks motsvarighet till Skatteverket (SKAT) för vägledning. Här hittar du deras hemsida.

Hoppas att detta var till hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare