Skärmdumpar

Hej, Jag har inlett och avslutat ett förhållande med en man som visade sig vara sambo med en annan kvinna. Jag hade sedan en tid varit misstänksam mot hans undvikande beteende och skärmdumpat flera konversationer som vi haft via sms och kik. Detta har nu uppdagats och hans sambo skuldbelägger mig. Jag fundrear på att visa dessa skärmdumpar som visar att ha hävdat att han är singel. Kan jag visa eller sms:a/maila henne någon sådan bild utan att det är olagligt? Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej. Du ska kunna sms:a/maila henne en sådan bild utan att det är olagligt. Sms:en och mailen som du fått av honom i konversationerna tillhör dig när du mottagit dem och därav har du rätten av vidarbefodra det. Innehållet är dock avgörande, titta igenom det och se till att det inte är något förolämpande gentemot honom som nämns där, då förlämpning är ett brott enligt brottsbalken.

Kajsa FernöRådgivare