Skapa skydd för efterlevande sambo

Hej hur ska man göra om man har särkullbarn, han har 2 och jag ett. Vi har gemensam ekonomi och är sambo. vi vill kunna bo i orubbat bo till bägge gått bort. Barnen har eget boende idag och behöver egentligen inte arvet omgående, utan kan vänta.

Vad kan man göra och inte göra? Vill verkligen veta eftersom en av oss är sjukpensionär och får problem med boende och ekonomi för att starta om med lån på boendet och övriga kostnader

Lawline svarar

Hej!

Som sambor ärver ni inte varandra. Inte heller om ni skulle gifta er skulle ni ärva varandra, då särkullbarns rätt till arv går för makes rätt till arv, 3:1 ärvdabalken (ÄB). Ni måste därför upprätta testamente om ni vill ärva varandra.

Om ni i ett testamente skriver att ni ska ärva varandra med fri förfoganderätt så innebär det att ni ärver varandra, men när ni båda gått bort så fördelas arvet mellan båda era barn. På så sätt kan ni ärva varandra utan att missgynna någon av eras barn.

Det problem som uppstår för er är att era respektive barn har rätt till sin laglott. Vid sin förälders död har de rätt till 50 % av arvet oavsett vad ni skrivit i ett testamente, 7:1 ÄB. Ditt barn har således rätt till hälften av arvet efter dig, och din sambos barn har rätt till totalt hälften av arvet efter honom (25 % var). I och med att ni bara med bindande verkan kan testamentera över halva arvet så är det inte säkert att ni genom testamente kan uppnå ett fullgott skydd, då det eventuellt inte räcker för att t.ex. behålla bostaden.

Ett sätt att lösa detta problem är att som komplement till testamentet teckna livförsäkring med förmånstagarförordnande. Livförsäkringen har ett visst värde, vilket tillfaller den som har utsetts som förmånstagare - i ert fall er sambo. I försäkringsersättningen har inte era respektive barn rätt till laglott, 14:7 försäkringsavtalslagen. Ni kan då teckna försäkring till ett sådant värde att det är tillräckligt för ett efterlevande sambo har råd att lösa ut den avlidne sambons barn. Om ni är intresserade av denna lösning bör ni kontakta olika försäkringsbolag för information om villkor och priser.

För att upprätta ett testamente kan ni använda får avtalstjänst, http://lawline.se/vara_tjanster/avtal., eller boka tid hos vår samarbetspartner Familjens jurist, http://lawline.se/boka.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637
Försäkringsavtalslagen hittar du https://lagen.nu/2005:104

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare