Skälig hyreshöjning?

Hej!

När vi skrev kontrakt med vår hyresvärd står det i kontraktet att hyran är 5000 kr och att hyran kommer att höjas 500kr/ månad en gång i halvåret tills hyra når 6500kr, då kommer den inte att höjas på ett tag.

Vi har ju skrivit på kontraktet, men man blir efterklok... Får en hyresvärd skriva ett sådant kontrakt?

Kan vi motsäga oss det trots att det har gått 2 år?

Mvh,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det vanligaste brukar vara att hyran höjs en gång per år, men ibland med andra tidsmellanrum. Hyreshöjningen ska vara ”skälig”.

Eftersom du har godkänt hyreskontraktet är det svårt för mig att avgöra om skulle kunna få någon hyresreduktion retroaktivt. Det du kan göra är att kontakta Hyresgästföreningen för att ta reda på om höjningen är skälig och vad som i ett sådant fall skulle kunna tala för en hyresökning på totalt 1500 kronor. Hyresvärden kan inte höja hyran hur mycket som helst.

I detta fall har ni skrivit ett kontakt och kommit överens om hyreshöjningen. Enligt 12 kap. 54 § jordabalken (JB) ska hyresvärden skriftligen meddela dig om hon/han vill att hyresvillkoren ska ändras. Om man inte kommer överens ska hyresnämnden kontaktas. Du kan då göra en ansökan om ändring av villkoren.

Det är alltså upp till hyresnämnden att komma fram till om den hyra som föreslagits, eller som du faktiskt har, är skälig. Vid en skälighetsbedömning görs bland annat en jämförelse med andra lägenheter som med hänsyn till bruksvärdet anses vara likvärdiga. Detta kan du läsa om i 12 kap. 55 § JB. Anledningen till att denna bestämmelse finns är för att skydda hyresgäster mot hyreshöjningar som är oskäliga.

Lycka till! Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Nathalie ByströmRådgivare