Skador på grund av vattenläcka från angränsande fastighet

Sitter med i styrelsen i vår bostadsrättsförening och vi har upptäckt att fastigheten bredvid oss har haft en vattenläcka som inneburit att deras vatten gått in i vår fastighet. Vem har ansvaret för detta? Är det den fastighet där vattenläckan upptäcktes eller får min förenings försäkringsbolag ta smällen även fast vi är oskyldiga i det här fallet?

Lawline svarar

Hej,

Eftersom det gäller fastigheter blir Jordabalken tillämplig.

Enligt 3 stycket, 3 § i 3 kapitlet i Jordabalken, som du hittar https://lagen.nu/1970:994#K3, skall skador som orsakas på grund av bristande underhåll på angränsande fastigheter, med anledning av arbete som inte når lägre än vanligt källardjup, bekostas av den angränsande fastigheten.

Det kan räcka för att de skall anses vara skadeståndsskyldiga. Det förutsätter att man kan visa att skador på er fastighet har orsakats läckan i den angränsande fastigheten. Om man inte lutar sig på JB 3:3, måste man kunna visa att skadan legat i farans riktning, dvs att det finns ett vårdslöst handlande som ligger till grund för skadan.

Därmed är det deras försäkringsbolag som skall betala skadan enligt ansvarsskyddet i försäkringen.

Thomas HefnerRådgivare