Skadevållare, självrisk

Hej, om jag kör inne stan och en cyklist kör in i min bil, och genom handlingen så uppstår en skada på min bil medans jag gör ut ur bilen för att få tag på personen så smiter hen. Jag ringer mitt försäkringsbolag, men dem vill att jag ska betala 3000kr i självrisk, så varje skada en annan person gör så ska jag alltså betala 3000kr för självrisken. Kan man göra något annat om man får tag på personen som är vållande till skadan?

Lawline svarar

Hej, tack för att du söker dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är det skadevållaren som ska stå för självrisken vid orsakad skada. Tyvärr finns det därför ett incitament för personen att smita från olyckan, speciellt när det är en cyklist utan registreringsplåt. Är det så att du inte hittar personen som orsakat skadan så måste du själv stå för självrisken. Något som är högst beklagligt men inget som du tyvärr kan göra något åt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Fredrik AsplénRådgivare