Skadestånd till barn på grund av kränkning

Hej,

Har en fråga om en förälder blir skyldig att betala skadestånd till sitt eget barn för kränkning, hur går då detta till? den föräldern har delad vårdnad om barnet,

Hur går betalningen till juridiskt?

Hälsningar Leni

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I skadeståndslagen 2:3 framgår att den som allvarligt kränker någon annan genom brott som innefattar ett angrepp mot dennes person, frihet, frid eller ära skall ersätta den skada som kränkningen innebär. I 5:6 regleras närmare hur skadeståndet ska bestämmas. Paragrafen tar upp fem punkter som särskilt ska beaktas, nämligen om handlingen
1. haft förnedrande eller skändliga inslag,
2. varit ägnad att framkalla allvarlig rädsla för liv eller hälsa,
3. riktat sig mot någon med särskilda svårigheter att värja sin personliga integritet,
4. inneburit missbruk av ett beroende- eller förtroendeförhållande, eller
5. varit ägnad att väcka allmän uppmärksamhet.

Om en anmälan har gjorts där man har yrkat skadestånd och det kommer fram att ett brott har begåtts är det troligt att vårdnadshavaren kommer att bli skadeståndsskyldig gentemot barnet. Man undkommer alltså inte skadeståndsskyldighet till följd av brott för att det är ens eget barn brottet begåtts mot.

Har en förälder kränkt sitt barn kan det också falla under brottet barnmisshandel. Barnmisshandel kan vara både fysisk och psykisk. I Föräldrabalken 6:1 föreskrivs att barn inte får utsättas för kroppslig bestraffning eller annan kränkande behandling. Det finns ingen särskild paragraf för barnmisshandel, utan det faller under misshandelsparagrafen i Brottsbalken 3:5.

En förälder kan alltså bli skadeståndsskyldig gentemot sitt eget barn.

På Brottsoffermyndighetens hemsida finns information om hur man som brottsoffer kan få hjälp att driva in skadeståndet. Där hittar du även exempel på hur mycket skadestånd man kan yrka vid olika typer av brott. Du hittar informationen under länkarna:
http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/regressverksamhet/om-du-har-domts-att-betala-skadestand
http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/skadestand/vad-ska-jag-begara-i-skadestand

Tveka inte att höra av dig igen om du har vidare frågor. Du är också välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare