FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/04/2016

Skadeståndsskyldig vid jämställdhetsdom - bolaget eller VD:n?

Hej. Om en vd blir fälld i ett jämställdhetsdom och själv bryter mot företagets regler och policy.Ska då företaget betala skadeståndet eller han själv?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Om en verkställande direktör antingen uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar bolaget skall den verkställande direktören ersätta skadan, 29 kap. 1§ Aktiebolagslagen (2005:551) (https://lagen.nu/2005:551). Ansvaret som stipuleras i paragrafen är enskilt och inte kollektivt, det vill säga att det är den verkställande direktören som personligen ska reglera skadan. Genom aktsamhetsbedömningen som domstolen ska ha gjort i och med upprättandet av domen så fastställs det även där vem det är som ska betala skadeståndet och om det är flera vilka de är och hur mycket var och en ska reglera.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare