Skadeståndsgrundande underlåtenhet - halt dansgolv

Hej! Jag halkade omkull på en danskrog sep -2013, dem har väldigt hala sten golv där, jag är inte den första som ramlat. Jag fick åka akut in på sjukhuset pga smärtor i svanskota, rygg och nacke. Visade då inget på röntgen men var sängliggandes i två veckor. Jag har ont och problem sedan dess och har nu igen sökt upp läkare ett antal gånger. Min svanskota är vriden sen olyckan och pga det så har jag smärtor i rygg, svank och nacke och ständig huvudvärk. Ska in på ny röntgen och läkaren säger att jag kommer att ha problem med värken en lång tid. Jag har nu kontaktat ägaren där jag gjorde illa mig även hans försäkringsbolag. Kommer jag att ha rätt till något skadestånd? Och hur beter jag mig? Tack på förhand! Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt skadeståndslagen 2 kap 1 § gäller att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada ska ersätta skadan. Skadeståndsansvar uppkommer i första hand vid handlande men kan också uppstå vid underlåtenhet att handla. För att underlåtenhet att handla ska kunna grunda skadestånd krävs att det föreligger en plikt att handla för att förebygga eller motverka en fara. En sådan plikt kan uppstå genom att man skapar en farlig situation där det finns risk att någon lider personskada. Den farliga situationen består i det här fallet eventuellt av det hala golvet. Frågan är om det var så pass halt att en sådan farlig situation skapats som är skadeståndsgrundande. Att fler personer halkat tidigare är en omständighet som talar för att det är så men jag kan inte med säkerhet säga hur en domstol skulle bedöma golvets beskaffenhet.

Skadeståndsersättning för personskador regleras i skadeståndslagen 5 kap. 1 §. I första punkten stadgas att sjukvårdskostnader och liknande kostnader ersätts. I andra punkten stadgas att inkomstförlust ersätts. I tredje punkten stadgas att ersättning ska utgå både för skador av övergående natur, s.k. sveda och verk, och för skador av bestående art, s.k. lyte och men.

För att utfå skadestånd kan du antingen väcka talan vid domstol eller komma överens med danskrogens representanter om en lösning mellan er, s.k. förlikning.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare